مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون



 

یکی از تأثیرات HIV روی بدن انسان آن است که دستگاه ایمنی را ضعیف می‌کند و بدن را در معرض بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف قرار می‌دهد.
ویروس HIV ویروسی است که اگر جلوی آن گرفته نشود، به ایدز پیشرفت می‌کند و کشنده است. ویروس HIV از طریق راه‌های مختلف مانند رابطه جنسی محافظت نشده، تزریق خون، استفاده از سرنگ آلوده مشترک و طی بارداری، زایمان و شیردهی از مادر به کودک می‌تواند منتقل شود. HIV می‌تواند برای چندین سال نهفته باقی بماند و برای شناسایی آن آزمایشات تشخیصی خاصی لازم است. آزمایشات پادتن‌هایی را شناسایی می‌کنند که بدن با آلوده شدن به HIV تولید می‌کند. شخص مبتلا به HIV ممکن است برای چندین سال علائم آشکاری نداشته باشد و سالم به نظر برسد.
با ابتلا به عفونت، HIV به سلول‌های CD4 بدن حمله و از آن‌ها برای تکثیر خود استفاده می‌کند. ویروس در ژنتیک سلول‌های CD4 رشد و آن را تبدیل به میزبان خود می‌کند. سلول‌های CD4 که سلول‌های T نیز نامیده می‌شوند، قسمت مهمی از دستگاه ایمنی را تشکیل می‌دهند. ویروس با تکثیر خود سلول‌های CD4 را از بین می‌برد و تونایی دستگاه ایمنی برای مقابله با بیماری‌هایی که در حالت طبیعی می‌توانست با آن‌ها مقابله کند از بین می‌رود. پس، از لحاظ نظری ویروس HIV بدن را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، دستگاه ایمنی را نابود می‌کند که بدن را مستعد ابتلا به باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک می‌کند. دقیق‌تر می‌توان گفت که لنفوسیت‌ها که قسمت عمده گلبول‌های سفید بدن را تشکیل می‌دهند و از آن محافظت می‌کنند، با حمله ویروس HIV از بین می‌روند.

HIV چندین تأثیر کوتاه مدت دارد که معمولاً تشخیص داده نمی‌شوند یا به بیماری‌ها و عفونت‌های دیگر نسبت داده می‌شوند. چون HIV دستگاه ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند آن را در مقابل عوامل‌ بیماری‌زا آسیب‌پذیر کند. افراد مبتلا به ویروس HIV دچار مشکلات دهان و گلو خواهند شد برای مثال زخم‌هایی در دهان به وجود می‌آیند و بلعیدن و جویدن مشکل می‌شود. یکی دیگر از علائم شایع HIV تورم گره‌های لنفی است. سر درد‌های مداوم نیز به HIV نسبت داده می‌شوند البته، عوامل مختلف دیگری پشت سر درد‌های منظم وجود دارند.

یکی از تأثیرات بلند مدت قابل مشاهده HIV کاهش وزن است. افراد مبتلا به این ویروس دچار کاهش وزن ناگهانی و غیر عادی خواهند شد. کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون یکی از نشانه‌های مرحله پیشرفته HIV است و این به معنای تضعیف دستگاه می‌باشد. افراد مبتلا همچنین ممکن است دچار سرطان و التهاب کبد شوند که می‌تواند کشنده باشد. اگر جلوی پیشرفت HIV گرفته نشود به ایدز پیشرفت می‌کند که بیماری کشنده است چون، هنوز درمانی برای آن وجود ندارد. برخی از علائم دیگر عبارتند از تب بالا و تاری دید.
توصیه می‌شود اگر مشکوک به تماس با این ویروس هستید، آزمایشات لازم را انجام دهید. به یاد داشته باشید که 12 هفته بعد از آخرین احتمال تماس با ویروس آزمایشات را انجام دهید و بعد از 24 هفته دوباره این کار را تکرار کنید چون، طی این مدت پادتن‌ها ممکن است به وجود آیند.